Urgentie

In heel bijzondere gevallen kunt u voorrang krijgen op een voor u geschikte woning. Hiervoor heeft u een urgentieverklaring nodig. Dit kan alleen als er sprake is van een zeer dringende situatie, zoals medische, psychosociale of financiële redenen. Bij zaken die buiten de woning liggen, krijgt u geen urgentie. Denk hierbij aan overlast, burenruzie, of een ‘slechte buurt’. Holland Rijnland Wonen beoordeelt in de urgentiecommissie of u in aanmerking komt.

Lees in de folder Urgentie Aanvragen van de urgentiecommissie meer over hoe een urgentieaanvraag werkt.

Hoe vraagt u urgentie aan?

Stap 1. Neem contact op  
Woont u in Katwijk, Rijnsburg of Valkenburg? Neem dan contact op met Dunavie.   

Stap 2. Eerste controle 
Onze collega's doen met u een eerste check of u in aanmerking komt.   

Stap 3. Gegevens aanleveren 
Is de eerste controle positief? Dan vragen we u een aantal gegevens aan te leveren.   

Stap 4. Intake 
Als alle gegevens kloppen, plannen we met u een intake. Tijdens deze intake legt onze collega het aanvraagproces uit en neemt alles met u door. Ook bekijkt de collega nogmaals of alle gegevens kloppen en of de aanvraag kans van slagen heeft. Als dit zo is, vult u samen de aanvraag in. 

Stap 5. Aanvraag indienen 
Daarna gaat de aanvraag naar de urgentiecommissie. Deze commissie is samengesteld door Holland Rijnland. In deze commissie zitten geen medewerkers van Dunavie. 

Belangrijk om te weten

Het aanvragen van urgentie kost geld. Dit maakt u zelf over naar Holland Rijnland. Zij behandelen de aanvraag pas nadat het geld is ontvangen.

Let ook op bemiddelingsbureaus. Er zijn bemiddelingsbureaus die aangeven te helpen bij een urgentieaanvraag. Vertrouw deze niet. Zij zijn géén onderdeel of partner van de woningcorporatie of gemeente. Dit kost onnodig geld. Alleen u kunt via de woningcorporatie een aanvraag indienen.