Onderzoek naar duurzaamheidswensen

Op 18 juli 2014 heeft Dunavie, in samenwerking met SBRCURnet, een onderzoek uitgevoerd naar de duurzaamheidswensen van onze huurders. Twintig huurders namen deel aan het onderzoek, waarbij zij een bezoek brachten aan modelwoningen met duurzame maatregelen, waarna zij werden geïnterviewd.

Doel onderzoek

Op dit moment worden energiebesparende maatregelen vooral toegepast in complexen waar Dunavie renoveert. Het aantal woningen dat we hiermee bereiken is relatief laag. We willen een “menukaart” ontwikkelen, waarin meerdere energiebesparende maatregelen staan opgenomen, die ook beschikbaar worden gesteld aan individuele huurders. Dus niet alleen bij groot onderhoudsprojecten. Op 18 juli 2014 hebben de deelnemers aan het onderzoek een breed aanbod aan maatregelen beoordelen op interesse en prijs.

De “menukaart”

Op dit moment maakt Dunavie beleid omtrent de menukaart. Concreet: welke maatregelen bieden we huurders aan tegen welke prijs. De komende weken verwachten we hier meer duidelijkheid over. De uitkomsten bespreekt Dunavie met de SHD (Stichting Huurdersbelangen De Duinstreek).

Proefcomplexen

In 2015 bieden we de menukaart als proef aan bij twee complexen van Dunavie. Welke complexen dit zijn is nog niet bekend. Na deze proef beoordelen we bijvoorbeeld de mate waarin gebruik is gemaakt van de menukaart. Ook de wijze waarop de producten worden aangeboden is een belangrijk meetpunt tijdens de proef. We stellen ons voor dat een huurder online de producten kiest.

Opvallendste uitkomsten

Alhoewel we de uitkomsten nog aan het evalueren zijn, benoemen we alvast de meest opvallendste uitkomsten. De maatregel die volgens de uitkomsten zeker niet op de menukaart terecht moet komen, is de aquaspot (de meeste kennen dit product als de quooker). De meeste deelnemers vinden dit een luxeproduct, wat niet thuis hoort in de menukaart. De twee meest aansprekende producten zijn “spouwisolatie” en de “zonnepanelen”. Veel deelnemers waren zeer geïnteresseerd in deze producten.

Wat ook duidelijk naar voren kwam zijn de kosten (huurverhoging) van alle maatregelen. Voor het ene product waren deelnemers bereid meer huurverhoging te betalen dan voor het andere product. Dat vraagt extra aandacht bij het ontwikkelen van beleid.

Film

Tijdens het onderzoek is een filmopname geweest. Nieuwsgierig geworden? Klik HIER om de film te bekijken.

Tot slot

Ben je benieuwd hoe de menukaart zich verder ontwikkelt? Houd dan onze website of de periodieke DunavieNieuws in de gaten.